esnemek

Dünyanın en kısa meditasyonu ; ESNEMEK

Meditasyonun fiziksel ve ruhsal faydalarının sürekli olarak övüldüğü günümüzde, etkisi bilimsel olarak kanıtlanmış bir eylemden neredeyse hiç bahsedilmeyişi ilgi çekici: Esnemekten!

İnsanların yüzüne karşı esnemenin kabalık olduğunu öğrenerek büyümüş olsak da, dünyanın bu en kısa meditasyon tekniğini odaklanmak ve etrafımıza dair farkındalığımızı artırmak için kullanabiliriz.

Esnemenin beyne etkileri

Beyin görüntüleme çalışmaları, esnemenin beynin çevreye dair farkındalığı ve empati duygusunu yöneten bölümlerini uyardığını gösteriyor. Bu bölümlerden biri, parietal lobdaki precuneus isimli küçük bir yapı. Londra’daki Nöroloji Enstitüsü’ne göre, precuneus bilinç ve hafızada önemli rol oynuyor. Precuneus ayrıca, etrafımızdaki insanların davranış ve duygularını anlamlandırmamızı da sağlıyor, dolayısıyla bu bölgeyi uyarmanın daha güçlü ve sağlıklı ilişkiler kurmaya da faydası olabilir. Yogadaki nefes egzersizleri de bu bölgeyi etkiliyor; dolayısıyla meditasyonun bilinç ve odaklanma yetisini artırması bu şekilde açıklanabilir.

Precuneus’u uyarmanın yanı sıra esnemek beyin sıcaklığı ve metabolizmasını düzenler. Dopamin ve oksitosin üretimini artırır. Sürekli etrafımıza karşı dikkatli olmak oldukça fazla sinirsel enerji gerektirir ve esnemek, bir bilgisayar fanı gibi beyni “soğutmaya” yarar. Esnemek ayrıca, yenidoğanlarda sirkadiyen ritmi (biyolojik saati) düzenlemeye yardımcı olur; jet lag etkisini ve yüksek bölgelerde oluşabilecek rahatsızlığı azaltır.

Gün içinde bilerek esneyin

Penn’s Center for Spirituality and the Mind (ruh ve akıl sağlığı merkezi) direktörü Dr. Andrew Newburg’a göre esneme, egzersiz ve stres yönetimi programlarına, hafıza güçlendirme eğitimlerine ve psikoterapi seanslarına eklenmeli. Esnemenin sadece uykusuzluğun işareti olmadığı, odaklanmayı güçlendirme açısından çok faydalı olduğu insanlara açıklanmalı.

Newburg, herkese gün içinde pek çok kez bilerek esnemelerini öneriyor: Uyanır uyanmaz, uykuya hazırlanırken, işte güç bir problemle karşı karşıya kalındığında, stres seviyesinin arttığı hissedildiğinde.. Beş-altı kez zorla esnedikten sonra vücut da buna alışacak; onuncu esnemeden itibaren etkilerini fark etmeye başlayacaksınız.

Dr. ANDREW NEWBURG

 

Dr. Andrew Newburg’a MOMIDEA Blog’a olan katkılarından dolayı teşekkür ederiz.

#momidea #iyioliyişeyleryap #eniyisi etiketle, paylaş